Kjenner du Glasurmesteren? Det er hun som alltid vil pynte på resultatet.

Gjennom en bekjent fikk Silje et vikariat som markedskoordinator hos Furua A/S. Hun håper de trenger henne utover den korte arbeidskontrakten.

Hun jobber med et nytt dataprogram som på kort sikt skal gi en optimal brukerstøtte, men hun har slett ikke ant at jobben skulle by på slike vanskelige oppgaver.

Hvor ble det av det kule reklamefolket og alle eventene?

Hun sliter seg igjennom dagene. Hun er på tynn is. Hun vet at noen vurderer hennes kompetanse. I ett sett spør hun sin nærmeste kollega som behersker de teknologiske utfordringene.

Hun passer på å spørre kollegaen når ingen andre ser det. I bytte gir hun gode komplimenter og hjemmelagde scones.

Når hun øyner en sjanse for andre oppgaver, er hun alltid parat. Kollegaen får da seile sin egen sjø. I alle fall så lenge Silje holder seg opptatt med oppgaver hun mestrer. En konsertbillett og nybakte scones i retur gjør sikkert susen.

Artisteri

Og det gjør det! Det er viktig for Silje å skjule sin inkompetanse for sjefen og de andre kollegene. Hun glaserer. Hun har jo lyst på fast jobb! Silje forteller ofte i lunsjen hvor utviklende jobb hun har, til tross for alt trøbbelet med dataprogrammet. Hun forteller også hvor glad hun er i å lage kampanjer. Så bare vent!

Det kan jo være rene artisteriet det å glasere de flotteste kaker. I alle fall kan det ta pusten fra en når den ene overdådige og flotte terten etter den andre serveres.

Ulik glasurteknikk

Våre livsløgner, store som små, kan også dekkes til av kreativ pynt. Glasurteknikken er ulik:

Du kjenner sikkert han som briljerer med historier og fakta, som alltid er forberedt. Han smører bredt utover for å slippe å snakke om noe privat og personlig. Han har laget sin egen samtalestruktur. Muligens en grei taktikk på jobb, men håpløst privat.

Eller han som snart skal stå til eksamen, og har brukt det meste av lesetiden til å tenke ut hvordan det skal jukses på mest mulig måte. At det å dekke over lite kunnskap blir viktigere enn å tilegne seg den.

Eller han som alltid prøver å snike seg unna, men later som om jobben er utrolig interessant. Ikke nok med det, men også lesser over jobb på andre.

Prioriterer feil

Kjennetegnet på en Glasurmester er at han prioriterer feil. Det kan virke som om innholdet spiller mindre rolle bare det ser bra ut på utsiden.

Hva som skal dekkes over er ulikt. Det som er sikkert er at mesteren vet om dette selv. Han vet at det er lurt å være beregnende med metoder som skjuler. Det vesentlige er at pynten er fin.

Det bor en glasurmester i oss alle. Og han er lite sjarmerende. I redsel for at glasuren krakelerer bruker han ulike metoder for å forsterke den. Han forsvarer løgnen, og sjonglerer for å lure andre til å tro at innholdet er sunt og friskt. Han fordeler gjerne jobben utover til andre, som vi ser i historien om Silje. Hun kunne heller ha brukt energien på å lære seg dataprogrammet og latt sin kollega få arbeidsro.

Glasurmestere skaper usikkerhet om hva de står for og hvem de er.

Tildekking

Du kjenner igjen glasurmesteren i deg når du vet at du bevisst dekker over noe. Ikke en gang, men mange ganger. Det er blitt til et dårlig adferdsmønster som tar av din kapasitet og tid. Det kan du kjenne igjen som frykten for at masken skal falle. Det koster mye energi å opprettholde en fasade.

Det er mye å hente med å gi slipp på denne aktiviteten.

DEG SOM GLASURMESTER:

De fleste av dine hemmeligheter tåler dagens lys. Da slipper du jobben med å skjule. Ikke lat som du vet og kan! Det er spennende å lære.

ANDRE I ROLLEN:

Når andre bruker metoder for å dekke over sine mangler og dette går utover deg, så vurder prisen med å la deg forføre! Når andre forsvarer sin løgn, så be om å få den tydeliggjort!

NB! Med å si opp glasurmesteren i deg, vil du få et friere liv. Da vil du lettere fokusere på ting som gir deg fred i sjelen.

Les om de andre personlighetene som jobber på Furua AS

FOTO: JENNY JORDAHL
Se artikkelen på aftenposten.no